Hoe onderscheid je je van andere scholen in het voortgezet onderwijs? Binnen je eigen stad en daarbuiten? Wij adviseren scholen om bij het presenteren van henzelf, te laten zien wat ze belangrijk vinden. Hoe profileert de school zich? Waar is de school goed in? Wat zijn de ambities? Waarin onderscheid je je als school van andere scholen? Communiceer dat vervolgens met je doelgroep. Wees in de communicatie helder en eerlijk.
Het Beekdal Lyceum had een huisstijl die niet paste bij de school. Het is een havo-vwo school met extra aandacht voor sport en cultuur. In de uitingen voor open dagen was dat niet zichtbaar. Je zag foto’s van vrolijke leerlingen, veel kleuren en verschillende lettertypes op de website, in folders en in advertenties. De school liet niet duidelijk zien waarin ze speciaal zijn. Namelijk, dat deze school leerlingen een cultuur- of sportprofiel aanbiedt. En dat die profielen niet per se bedoeld zijn om een leerling topvoetballer of musicalster te laten worden (dat mag overigens wel!) maar bedoeld voor leerlingen die plezier hebben in extra sport-uren en extra uren beeldende vorming, muziek en drama. Daarnaast is het Beekdal Lyceum speciaal als het gaat om de begeleiding van topsporters en uitvoerend dansers. Zij krijgen een aangepast rooster zodat ze hun sport optimaal kunnen beoefenen. Samen met de medewerkers van het Beekdal hebben we dat geformuleerd als ‘Het Beekdal Lyceum is geen Johan Cruijffschool en ook geen Fame, maar je moet sport wel heel leuk vinden of geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur als je voor deze school kiest.’
Dit heeft geleid tot een huisstijl die rust uitstraalt in contrast met de ‘schreeuwende’ aanbieders die roepen ‘kom naar onze school, kom naar ons!’. In de vormgeving is daarom gekozen voor veel wit, een beperkt kleurenpalet en een B in een cirkel. De B is geïntroduceerd naast het bestaande logo en fungeert als een herkenbaar stempel. Veelal vrijstaande beelden van échte leerlingen die hun persoonlijke profielkeuze laten zien en daarbij hun persoonlijke motivatie toelichten.
De schoolkrant van het Beekdal Lyceum heet ‘De Beeker’ en wordt door de leerlingen zelf volgeschreven en gelay-out. Daarvoor gebruiken ze het programma InDesign, net als de meeste professionele ontwerpers in de hele wereld. Omdat dit best een moeilijk programma is om volledig te beheersten ondersteunt ontwerpkantoor ze hiermee. Zo kan er altijd een prachtig opgemaakt en technisch perfect nummer naar de drukker verstuurd worden.
De fotografie voor het Beekdal Lyceum doen we samen met professioneel huisfotograaf Guus Madern.