Ontwerpkantoor Vonk Specht, dat zijn wij: Godfried Vonk en Marjorie Specht. De mensen maken het bureau: wie we zijn, wat we maken, welke oplossingen we bedenken, hoe we denken, hoe we kijken, beleven en interpreteren. Voor een communicatiebureau als Ontwerpkantoor Vonk Specht is het dan ook ondenkbaar dat Vonk of Specht vervangen zou worden door Pietje of Marietje. Dat is voor ons een reden om klein te blijven. Onze opdrachtgevers werken met ons, rechtstreeks en persoonlijk. Dat levert de minste ruis en de beste resultaten op.
We horen regelmatig ‘jullie maken mooie dingen.’ Maar mooi en lelijk zijn subjectief, dat kan nooit een uitgangspunt zijn. We werken vanuit passie voor ons vak, puur en eerlijk. We zijn geen mooi-makers, we maken ontwerpen die communiceren en werken altijd vanuit inhoud. En dat het er dan mooi uit kan zien, klopt. Maar we kunnen bij wijze van spreken ook een ontwerp maken dat ‘lelijkheid’ moet oproepen.
We krijgen wel eens de vraag ‘kunnen jullie ook voor de retailbranche ontwerpen?’, of ’kunnen jullie ook campagnes’. Natuurlijk kunnen we dat. Want de vraag die erachter ligt is altijd dezelfde, namelijk: ‘kunnen jullie de boodschap die wij willen overbrengen zodanig verbeelden dat onze doelgroep daardoor aangesproken wordt.’ Dat is precies wat wij dagelijks doen. Juist de verscheidenheid aan opdrachtgevers die werken in verschillende branches, maakt ons werk zo aantrekkelijk. Aan elk ontwerp ligt een boodschap ten grondslag. U komt bij ons omdat u iets wilt communiceren. U wilt iets vertellen, iets verkopen of iets delen met anderen.
Vanuit de vraag ‘wat is die boodschap, wat wil je vertellen’ (b.v. dat je de beste apparatuur verkoopt binnen je branche) komen we tot een oplossing. In welke vorm die boodschap vervolgens wordt overgebracht, bepalen we in overleg met u. Dat kan in veel verschijningsvormen: een tekst, een advertentie, een website, een boek, een actie, een social-media-pagina, een campagne, of iets wat we nog niet eerder hebben bedacht, die ervoor zorgt dat die boodschap daar komt waar hij wezen moet. Daarbij stellen we onszelf continu de vraag: ‘aan wie vertellen we dit, wie moet deze boodschap ontvangen’.
Wij vinden het belangrijk om alle facetten van de communicatie mee te nemen in het proces. Om helder te communiceren moet de afzender zich eenduidig presenteren. Als mensen bij ons komen met de vraag ‘kun je een huisstijl ontwerpen want de website is bijna af’ (ook die vraag krijgen we wel eens) dan is dat een verkeerde volgorde. Een website is namelijk een heel belangrijk onderdeel van die huisstijl.
We werken het liefst als verlengde van de marketing-communicatie-afdeling van een organisatie. Daar hebben we de beste ervaringen mee. Daar gedijen zowel wij als ontwerpers, als onze opdrachtgevers het beste bij. In co-creatie komen we tot de beste oplossingen met elkaar.